Skip to main content
Hjem » Skandinavisk design » Design for bærekraftig forbruk
mote

Design for bærekraftig forbruk

Tekst: Gisle Mardal, Head of Innovation, Norwegian Fashion Hub Foto: Christoffer Krook

Design har en enorm betydning for miljøet. I følge EU sin «sustainable product policy» avgjøres 80 prosent av miljøbelastninger i designfasen.

Jeg er nervøs med tanke på fremtiden. Redd for de katastrofale følgene jordkloden med alt liv vil oppleve i min levetid. Og jeg vet at mye av årsaken til det dystre fremtidsbildet handler om dårlig design og overforbruk av produkter som ikke varer.

Design oppleves i dag som noe flyktig, å skape produkter som ser bra ut og som treffer et trendbilde i konstant endring. Men det har mye større betydning enn som så. God design skaper positive ringvirkninger i hele produktets levetid, fra vugge til grav, eller gitt evig liv i et sirkulært forbruk. Dårlig design gjør det motsatte.

Er nødt til å samarbeide

Skandinavisk design er en internasjonalt anerkjent stilretning skapt over tid, kjent for sin kvalitet, rene stil og bruk av naturlige materialer. I tillegg gjenspeiler det vår samfunnsmodell og nærhet til naturen. I disse verdiene ligger en forventing til bærekraftige produkter. Men er det egentlig noe vi leverer på? Er for eksempel norsk motedesign mer bærekraftig enn resten av verden? Dessverre er nok svaret nei. Enkelte initiativer finnes, men som helhet ikke.

I mitt arbeid med den norske næringsklyngen Norwegian Fashion Hub ser vi daglig utfordringen med å skape bærekraftige produkter fra perspektivet til designbedriftene. Forklaringen ligger i at vi som nasjon har mistet nærheten til produktene vi designer da produksjonen foregår globalt. Det sies at et par jeans har vært verden rundt hundre ganger før de når forbrukeren. Bærekraftsutfordringene er derfor en kompleks oppgave å løse alene og krever både nasjonalt og internasjonalt samarbeid.

Gisle Mardal, Head of Innovation, Norwegian Fashion Hub

Alle må ta ansvar

Heldigvis er det en endring på gang. Og selv om det ikke kun finnes et svar, så handler det i stor grad om at merkevarer må ta ansvar for følgene som kommer av dårlig design og billig produksjon. Og her spiller også konsumenten en viktig rolle. Vi må faktisk bruke plaggene vi kjøper. Forskning viser at et klesplagg i gjennomsnitt blir brukt under fire ganger, og at bare ved å øke bruken kan vi redusere miljøbelastninger med opptil 60 prosent. Så anvend forbrukermakten din ved å stille kvalitetskrav til produktet. Og vær villig til å betale mer for noe som varer lengre.

Om fremtiden skal se lysere ut må skandinavisk design levere på sine verdier og gå foran som ledende eksempel i omstillingen til et bærekraftig forbruk.

Next article