Hjem » Made in Norway » Bær Norsk
Made in Norway

Bær Norsk

Foto: Unsplash

Det norske klimaet, Norges naturressurser og uformelle livsstil har alle hatt en massiv innflytelse på den norske mote- og tekstilindustrien og kan være til inspirasjon for en mer bærekraftig fremtid.  

Norsk mote-historie er lengre enn mange kanskje tror. Norge startet industriell tekstilproduksjon på midten av 1800-tallet, med hovedstaden som hovedproduksjonsknutepunkt, drevet av tradisjonelt håndverk, tilgjengeligheten av ull og vannkraft fra Oslos hovedelv, Akerselva. På et tidspunkt var det møller og fabrikker over store deler av landet, men på midten av 1900-tallet hadde mange flyttet sin produksjon til utlandet. Noen få bedrifter valgte å bli, og produserer i dag materialer av høy kvalitet og gir viktige lokale arbeidsplasser, og har siden blitt noen av Norges mest anerkjente merkevarer.

Eksempler er Rauma, som har produsert enestående ullgarn siden 1927, og Røros Tweed, markedsleder innen ulltepper i høy kvalitet. Gudbrandsdalens Uldvarefabrik har levert slitesterke møbelstoffer i ull siden 1887 og holder seg konkurransedyktig med en lidenskap for både design og miljø. Et annet spennende eksempel er Lillunn, som er overtatt og gitt et friskt liv av motedesigneren Elisabeth Stray Pedersen, som kombinerer tradisjoner med tidsriktig design.

Varme og slitesterke materialer for all slags vær har vært avgjørende i utviklingen av norsk kles og motedesign. Et eksempel er Helly Hansen, som siden 1877 har levert beskyttende vanntett utstyr til fiskere og arbeidere, men også brutt seg inn på sports- og streetwear-markedene ved å kombinere innovative materialer med moderne, stilig design.

Designed by life

I et samfunn bygget på likeverd er kreativitet og kvalitet tilgjengelig for alle. Avstanden mellom jobb og privatliv er korte, og nordmenn har gjerne en variert og aktiv livsstil. Vi foretrekker klær som ikke bare ser bra ut og føles bra, men som også er praktiske – plagg du kan ha på deg hver dag, uansett vær eller anledning, enten det er på jobb, på en middag eller fest etter jobben. Mye Norsk mote bærer preg av dette, og er gjerne designet for å vare, og naturlige stoffer som ull, bomull og silke er kombinert med innovative tekniske materialer for å skape plagg som er komfortable og robuste med en subtil og tidløs design.

Tar norske tradisjoner til utlandet

Det er sannsynligvis denne jordnære tilnærmingen som inspirerte Per Spook, den første norske designeren som hadde sitt eget motehus i Paris på slutten av 1970-tallet. Selv om han hadde jobbet for legendariske designere som Christian Dior og Yves Saint-Laurent, skilte Per seg ut ved å inkorporere tradisjonelle norske mønstre og teknikker i designene sine. Han mente at kvinner ser best ut hvis de føler seg komfortable og frie, og han skapte en upretensiøs stil som var elegant og moderne, og ofte omfavnet sterke farger og kontraster.

I løpet av de siste årene har interessen for norsk mote eksplodert, takket være en økende internasjonal interesse for alt som er skandinavisk – enten det er politikk, design eller vår måte å leve på. Designere og selskaper som Tom Wood, Holzweiler, Norwegian Rain og Livid har alle klart å få et sterkt fotfeste i utlandet ved å bygge sterke merkevarer basert på kvalitetsmaterialer, design og skandinavisk livsstil.

Tekst: Norwegian Fashion Hub

Neste artikkel