Hjem » Livet som senior » Nesten halvparten av alle tarmkrefttilfeller kan unngås
Eldres helse

Nesten halvparten av alle tarmkrefttilfeller kan unngås

Forskerne mener at en mulig årsak til at fiber, som vi får gjennom grove kornprodukter og grønnsaker, minsker risikoen for kreft, er at fiber får maten til å gå raskere gjennom tarmen. Foto: Getty Images

Norge er på verdenstoppen når det gjelder tarmkreft. I 2018 fikk over 4400 nordmenn tykk- og endetarmkreft, og rundt 1500 dør årlig av sykdommen. Rundt halvparten av disse tilfellene kunne vært unngått, og du kan ta noen valg som minsker din risiko for å få tarmkreft.

Hvorfor rammer denne kreftformen oss i Norge så hardt? Det har vi per i dag ikke svar på, men vi vet at tarmkreft har en tydelig sammenheng med levevanene våre. World Cancer Research Fund (WCRF) bekrefter at tarmkreft er en av kreftformene som har størst forebyggingspotensiale.

De fleste krefttilfeller oppstår uten at det er noen kjent årsak til det, og det finnes derfor ingen garanti for å unngå kreft. Men du kan redusere risikoen for tarmkreft ved å være røykfri, spise og drikke variert og balansert, begrense mengden alkohol, ikke veie for mye og være fysisk aktiv. Forskning fra WCRF gir oss enda sterkere bevis for at gode levevaner kan bidra til å redde liv.

Matens betydning

Det er viktig å spise sunne matvarer i hverdagen. Mange av oss kan med fordel spise mer grønnsaker og grove kornprodukter, og mindre bearbeidet kjøtt.

WCRF har funnet at dersom du spiser 90 gram fullkorn om dagen, reduserer du risikoen for tarmkreft med hele 17 prosent. Det kan du enkelt få i deg ved for eksempel å spise en skive med grovbrød til frokost, fullkornsris og noen gulrøtter til middag, og litt frukt med spiselig skall, som eple og pære.

Forskerne mener at en mulig årsak til at fiber i grove kornprodukter og grønnsaker minsker risikoen for tarmkreftformen er at maten går raskere gjennom tarmen. Dessuten har fiber en gunstig effekt på tarmfloraen og binder opp mulige kreftfremkallende stoffer, slik at de er i mindre kontakt med tarmslimhinnene.

Det er også smart å spise mer bønner og fisk enn kjøtt. Kjøtt er en naturlig del av kostholdet til de aller fleste av oss, men det er viktig å være klar over at mye rødt, og spesielt bearbeidet kjøtt, øker risikoen for kreft i tykk- og endetarm. Storfe, lam og svin regnes som rødt kjøtt, mens eksempler på bearbeidet kjøtt er pølser, bacon og kjøttpålegg, som er saltet eller røkt. I helsemyndighetenes kostråd anbefales vi å begrense mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dersom du også stumper røyken, unngår overvekt og bytter ut alkohol med annen drikke, har du gjort mange gode ting for helsa di.

Ta deg tid til å holde deg i form

Døgnet har 48 halvtimer – bruk minst én av disse halvtimene til å være i bevegelse. Regelmessig fysisk aktivitet kan bidra til å redusere risikoen for tarmkreft. Den aktiviteten som er en naturlig del av din daglige rutine er mye bedre enn ingenting, så prøv å få noen nye rutiner: Ta trappen i stedet for heisen, gå eller bruk sykkelen til venner, togstasjonen, jobben eller skolen, benytt en parkeringsplass hvor du må gå den siste biten eller gå av bussen et stoppested før du skal.

Det er lurt å redusere stillesitting i hverdagen, så spe gjerne på med forskjellige former for trening. Velg da den mosjonsformen du liker best, gjerne sammen med andre slik at det blir lettere å gjennomføre. Det viktigste er at aktiviteten gir deg en opplevelse av mestring og dermed motivasjon til å fortsette.

Tarmkreftscreening kan redde liv

For de fleste kreftformer er det et mål å oppdage dem så tidlig som mulig. Tarmkreft som oppdages tidlig er lettere å behandle og det trengs ofte mindre omfattende behandling. Det gir færre senskader og bedre livskvalitet. 55-åringer vil bli invitert til å delta på det nasjonale tarmscreeningprogrammet som vil rulles ut gradvis.

Kreftregisteret anslår at denne screeningen, som skal være innført i Norge innen 2024, kan redusere dødeligheten for tarmkreft med mellom 20-30 prosent. Tarmkreft er en av få kreftformer som kan oppdages før det utvikler seg til kreft, så derfor oppfordrer Kreftforeningen alle som blir invitert til tarmkreftscreening om å delta.

FAKTA

Slik kan risikoen for tarmkreft minskes

* Holde en sunn kroppsvekt, unngå overvekt og fedme.
* Være fysisk aktiv.
*Være røykfri.
* Drikke minst mulig alkohol.
* Ha et sunt kosthold med mye fiber, grønnsaker og frukt, meieriprodukter og mat med kalsium. Unngå mye rødt, bearbeidet kjøtt, fet, stekt og røykt mat.

Andre faktorer som kan gi økt risiko:
* Polypper og adenomer (godartede små svulster) i tarmen, og som ikke blir behandlet.
* Betennelsessykdommer som ulcerøs kolitt og Crohns sykdom.
* Tidligere strålebehandling mot bekken.
* Tidligere tarmkreft.
* Infeksjoner på grunn av Humant papillomavirus (HPV) eller Helicobacter pylori (H pylori) gir svakt økt risiko.

Faresignaler for tarmkreft:
* Slim i avføringen
* Endring i avføringsmønster
* Følelse av at tarmen ikke tømmes ordentlig ved avføring
* Luft i tarmen, følelse av å være oppblåst
* Magesmerter
* Blod i avføringen
* Vekttap
* Blodmangel (lav blodprosent og/eller lave jernlagre)


Disse symptomene kan være tegn på andre tilstander og ikke nødvendigvis kreft. Kreftforeningens råd er at dersom symptomene varer i over tre uker, bør du ta kontakt med lege.

Les mer om tarmkreft på: kreftforeningen.no/tarmkreft

Av: Kreftforeningen

Nesta artikkel