Hjem » Skandinavisk design » Skandinavisk design på en internasjonal arena
mote

Skandinavisk design på en internasjonal arena

scandinavian-manifesto
scandinavian-manifesto
VIL VISE BREDDEN: Merkene som ble presentert har blitt plukket ut på bakgrunn av kvalitet, design og bærekraftige produksjonsmetoder. Både veletablerte merker og helt nye merker ble med på messen. Foto: mfpen

Pitti Immagine Uomo er den fremste internasjonale handelsmessen for herreklær og moderne livsstil. Da messen gikk av stabelen i Firenze 12. juni, ble 17 håndplukkede skandinaviske merker representert på «Scandinavian Manifesto».

Det er det danske selskapet med navn Revolver Copenhagen Int Fashion Trade Show som stod bak det skandinaviske initiativet «Scandinavian Manifesto» som var et eget område på messen hvor de skandinaviske merkene ble representert:

– Merkene vi presenterte har blitt plukket ut på bakgrunn av kvalitet, design og bærekraftige produksjonsmetoder. Både veletablerte merker og helt nye merker ble med på messen. Det bidrar til å vise bredden i skandinavisk design, og vil også bidra til å løfte frem de minste og mindre kjente merkene, forteller Christian Maibom som er grunnlegger og kreativ leder i Revolver.

Vi lever i en boble

Men hvorfor har det blitt så stor interesse rundt skandinavisk design?

– Det er et stort internasjonalt fokus rettet mot Skandinavia og de nordiske landene for tiden. Dette skyldes mange forhold. I den amerikanske valgkampen, på demokratisk side, trakk for eksempel Bernie Sanders frem Skandinavia som rollemodell for hvordan vellykkede samfunn bør organiseres. Landene våre har nesten ingen korrupsjon, vi har taklet «Me too» på en fremragende måte. Vi har likestilling mellom kjønnene. Homofili blir stort sett akseptert. Vi er allerede kjent for møbeldesign og er i ferd med å bli kjent for kokekunst med New Nordic Cuisine. Vi har også blitt kåret til de lykkeligste menneskene i verden. Alle disse tingene bidrar til at Skandinavia blir mye mer eksponert enn det størrelsen på landet og antallet innbyggere burde tilsi, sier Maibom, og fortsetter:

– Skandinavisk design reflekterer levesettet vårt og hvor vi kommer fra. På mange måter lever vi i vår egen boble her oppe. Vi lever gode liv i trygge omgivelser. Det blir lagt merke til, og dette er det interesse for, kanskje særlig fordi så mye annet i verden føles usikkert, forklarer han.

christian-maibom

STOLT: – Det er en ære for oss, men hele det skandinaviske designmiljøet bør være stolte av at vi fikk delta. Dette betyr nemlig at det internasjonale motemiljøet har tro på de produktene som vi skaper her i Skandinavia, forteller Chrstian Maibom. Foto: Revolver Copenhagen Int. Fashion Trade Show


Verdens viktigste fashionmesse

Pitti Uomo er den aller viktigste plattformen for fashion innen herreklær.

– Denne messen markerer starten på sesongen, og rundt 45 000 mennesker fra hele verden deltar. Dette er både det aller største og det aller viktigste moteshowet i hele verden. Her treffes alle innkjøperne som betyr noe for å få impulser før de reiser videre til Milano eller kanskje Paris for å gjøre bestillingene sine. At vi deltok kan derfor også være bra for vår egen eksport, sier han.

En hyllest til hele miljøet

For et selskap som Revolver er det en stor ære å bli invitert til å delta på Pitti Uomo.

– Det er en ære for oss, men hele det skandinaviske designmiljøet bør være stolte av at vi fikk delta. Dette betyr nemlig at det internasjonale motemiljøet har tro på de produktene som vi skaper her i Skandinavia. Vi fikk presentert alt det beste av skandinavisk samtidsdesign innen herremote, et design som reflekterer det skandinaviske levesettet og som det er en stadig økende interesse for. Derfor er det en hyllest til hele det skandinaviske designmiljøet at vi fikk delta, konkluderer Maibom.

Neste artikkel