Hjem » Festivalguiden » Smidig kulturopplevelse
Sponset

En god billettløsning er første skritt for bedre økonomi for festivalarrangørene, og mindre mas for publikum.

Jugendfest 2011: Billettsystemet bryter sammen under festivalen. Arrangøren tenker: «Dette kan vi gjøre bedre og billigere selv». Noen år etter har billettsystemet Tikkio formidlet billetter, varer og tjenester for en halv milliard kroner. Nesten en halvpart av dette har kommet det siste året.

– Vi som driver og eier Tikkio er hardtarbeidende bransjefolk og kulturelskere som alltid leter etter gode løsninger til en fornuftig pris for arrangør og enklere kjøp for publikum. Vi har vokst 1500 prosent i omsetning de siste fire årene, men supportbehovet har gått ned. Dermed har vi kunnet tilby en stadig bedre løsning til lav pris. Norske arrangører er heldige som har oss og et godt knippe andre tilbydere, sier Kjetil Aarseth, daglig leder i Tikkio.

Ingen bindingstid

Aarseth mener at Tikkio har vært med å sette tonen for hele bransjen.

– Vi har valgt å sette en fast provisjon som dekker alt, også banktransaksjonskostnader, support, salgsrapporter og mye god rådgivning på veien. Prisene går nedover, og de kompliserte avtalene der det råder usikkerhet om vilkår blir det stadig færre av, sier Aarseth.

Et fenomen som likevel står igjen hos de aller fleste tilbyderne er ønsket om lange kontrakter. Tikkio har fra starten av droppet bindingstid. De kjører det Aarseth kaller «Sting-prinsippet»:

– Sting synger «If you love somebody, set them free». Vi elsker arrangørbransjen og låser ingen til oss. Det holder oss skjerpet. Våre arrangører blir hos oss fordi de vil, ikke fordi de må.

avatar

Kjetil Aarseth

Daglig leder i Tikkio

Gjør folk smartere

Aarseth tror at arrangører og publikum vil oppleve en revolusjon i tiden fremover når det gjelder kjøp av billetter.

– At det er lett å kjøpe billetter burde være en selvfølge. Det som er viktig for oss og alle andre tilbydere nå må være å gjøre arrangører og sluttkunder smartere.

– Hvordan da?

– Igjen handler det om enkelhet. Når publikum og arrangører gjør smarte valg på egenhånd, så fjernes stengsler for salg. Det selges bedre og alle sitter igjen med en bedre følelse. For publikum betyr det at det skal være veldig enkelt å registrere seg første gangen og kjøpe billett. Ved senere kjøp, så er man registrert og kan finne og kjøpe billetter, varer og tjenester til et arrangement på sekunder. Våre brukertester viser at det er utrolig lite som skal til for at publikum dropper å kjøpe billett.

Fra starten av har Tikkio samlet og systematisert gode råd og vink om hvordan man som arrangør skal lykkes med alle sider av et arrangement, herunder markedsføring, salg, innslippsystem, toalettkapasitet, foto- og videodokumentasjon og mye mer. Sammen med data som publikum legger inn ved registrering, salgsstatistikk fra systemet, rådata fra sosiale medier, geodata og mye mer, så får arrangørene et godt bilde av hvem kundene er med tanke på alder, bosted og interesser.

Sofaen og dørstokkmila

– Enhver arrangørs største fiende er sofaen og dørstokken. God markedsføring og smidig salg er bra for alle. Publikum slipper køer og usikkerhet om det er ledige billetter i døra, mens arrangør får bedre likviditet, planleggingshorisont og selvtillit ved å selge mye billetter på forhånd. Da øker også kvaliteten på tilbudet. Alle vinner, avslutter Aarseth.

Av Tikkio

Neste artikkel