Hjem » Smart sparing » – Kunden er alltid i fokus
Sponset

– Vårt fokus er å hjelpe folk med å leve det livet de vil. Vi hjelper dem med å lage en plan, slik at de kan nå de målene de har, sier Richard Stott og Nils-Odd Tønnevold i Connectum.

Sammen etablerte Richard Stott og Nils-Odd Tønnevold Connectum for 20 år siden. Den gang i det små med venner og kjente som kunder, men med årene har selskapet vokst.

– Noen har funnet oss på nett, og liker måten vi jobber på, men de fleste kundene har vi fått via anbefaling fra kunder, sier Tønnevold.

Nils-Odd Tønnevold

Gründer, Connectum

Richard Stott

Gründer, Connectum

Annerledes rådgivere

De vil kundenes beste og tar kun betalt i form av honorar for jobben de gjør for kundene, ikke gjennom provisjon på investeringene de anbefaler. 

– For oss er dette mer enn en jobb. Vi synes det er veldig gøy og får gode tilbakemeldinger fra kunder, sier Stott. 

De forteller at selv om mange kunder er norske, hjelper de også folk i andre land med å spare og investere smart. Kundene kommer blant annet fra Storbritannia, Sveits og Sverige.

– Vi har aldri latt oss begrense av et norsk tankesett. Vi har som mål å være blant de beste i verden innen vårt felt, sier han. 

Kartlegger mål

Og jobben består i å hjelpe kundene med å investere slik at de kan leve det livet de vil. Mange av kundene har bygget opp bedrifter, som de kanskje har solgt, og andre har yrker der de tjener godt. Cash flowen er kanskje god i dag, men de lurer på hvordan de kan sørge for at de har nok til å leve slik de ønsker ikke bare nå, men også senere.

– Vi starter alltid med å bli kjent med kunden og forstå hva vedkommende vil oppnå i livet, sier Tønnevold.

Noen tenker en eller flere generasjoner fremover, andre vil realisere drømmer som reiser og hytte eller ha frihet til å gjøre det de vil når de vil.

– Først når vi har definert dette, ser vi på investeringsvalg, sier han. 

Brede investeringer

Stott, Tønnevold og teamet går metodisk til verks. De lager en plan – en investeringsstrategi – som skreddersys for kunden, og anbefalingene baseres på vitenskapelig forskning.

– Vi anbefaler bredt globalt, diversifiserte porteføljer, som fungerer i gode og dårlige tider på tvers av sektorer, bransjer, regioner og land. Vi sørger for at kundene holder seg til strategien, og de rammene som følger av den, og ikke lar følelser styre kjøp og salg. Dette kan ofte slå negativt ut, sier Stott.

Viktige livshendelser

Et mer generelt tips har de likevel. Det å ha en overvekt av investeringer i små, lønnsomme, underprisede børsnoterte selskaper gjennom systematisk forvaltede fond, har historisk økt avkastningen.

– Vi mener også det er viktig å velge investeringer som er omsettelige. Livet består av en rekke uforutsette hendelser som samlivsbrudd, giftemål, flytting, barn som trenger økonomisk hjelp, ting som går i stykker eller en drømmebolig som dukker opp, sier Tønnevold. 

– I slike situasjoner trenger man likviditet raskt, og derfor anbefaler vi likvide fond uten bindingstid. Det gir fleksibilitet og handlingsrom, fortsetter han.

Viktig sertifisering

Det å si at man setter kundens beste først er lett, men for Connectum var det viktig å få det bekreftet av en uavhengig tredjepart. Det fikk de da de i 2018 ble sertifisert av CEFEX (Centre for Fiduciary Excellence). Sertifiseringen er frivillig og fungerer som ISO-sertifisering for investeringsrådgivere over hele verden, og er et kvalitetsstempel.

– Vi var første selskap som fikk denne sertifiseringen i Norden og vi er fremdeles den eneste investeringsrådgiveren i Norge som er sertifisert, sier Tønnevold. 

– For kundene våre betyr det at de kan sove godt om natten og føle seg trygge på at vi hjelper dem med å nå målene de ønsker å nå på en robust og forutsigbar måte, avslutter Stott. 

Ditt liv, dine penger, våre råd

Dine verdier er viktige for deg. Og for oss. Derfor investerer vi tid i å lytte til deg, forstå dine forutsetninger og skreddersy en plan for å ivareta dine mål og behov.

Av Katrine Andreassen

Neste artikkel