Hjem » Skandinavisk design » Skandinavisk minimalisme
mote

Skandinavisk minimalisme

Cathrine Hammel
Cathrine Hammel
MINIMALISME: - Jeg har jobbet mye med små detaljer og fargevalg som gjør at plaggene mine ofte blir gjenkjent. Vi bruker mye ressurser på å lage plagg som skal vare lenge, forteller motedesigneren.

Med en nyfødt baby på den ene armen, og vaskekosten i den andre, var de første årene med nyåpnet butikk beinharde. Cathrine Hammel måtte gjøre alt selv. I dag har motedesigneren flere ansatte, og firmaet fortsetter å vokse. Vi har snakket med designeren om hva som er hemmeligheten bak suksessen.

1. Hva kjennetegner merket deres?

Funksjonalitet og nøye skreddete plagg med et rent design. For å forstå dette må man bruke plaggene – det er da de kommer best til sin rett. Jeg har jobbet mye med små detaljer og fargevalg som gjør at plaggene mine ofte blir gjenkjent. Vi bruker mye ressurser på å lage plagg som skal vare lenge. Ne topp dette var kjennetegnet på Cathrine Hammel helt fra starten. Nå er det nok skandinavisk minimalisme mange tenker på.

2. Hva er ideen bak merket deres?

Ideen bak merket startet da jeg jobbet i butikk ved siden av studiene i ungdomsårene. Jeg ville lage noe som kunne passe inn i blant eksklusive og internasjonale merker som som Jil Sander, Prada og Dries Van Noten, så det var ganske ambisiøst. Gjennom egen butikk ble jeg godt kjent med kundene. Mange kom tilbake etter flere år med den samme genseren, men ville ha noe nytt. Dette var ofte kvinner som hadde veldig sterke meninger, forskjellige karrierer, men hadde mange likhetstrekk når det kom til fascinasjonen for håndverk og funksjonalitet. Da skjønte jeg at jeg ville lage plagg for et moderne menneske. Helt uavhengig av kjønn, rase eller sosial klasse. Det som fascinerte meg var tankesettet til disse kundene. De var alle interesserte i ulike fagfelt, hadde hektiske hverdager og opplevdes som intelligente. Vi vil fremdeles lage plagg til disse menneskene.

Cathrine Hammel

JOBBER BEINHARDT: – De første årene stod jeg i en nyåpnet butikk og med en nyfødt baby på armen. Jeg måtte gjøre alt selv: Vaske gulv, designe, produsere, fakturere og ta i mot kunder. I tillegg var jeg eneforsørger, forteller Cathrine Hammel.


3. Hva er bakgrunnen for deres suksess?

Hardt arbeid. De første årene stod jeg i en nyåpnet butikk og med en nyfødt baby på armen. Jeg måtte gjøre alt selv: Vaske gulv, designe, produsere, fakturere og ta i mot kunder. I tillegg var jeg eneforsørger. Det var noen tøffe, men spennende år. Etter hvert som omsetningen økte, ansatte jeg nøkkelpersoner med kompetanse firmaet trengte for å vokse. Vi har bygget sten på sten og gjort ting i riktig rekkefølge.

4. Hva forbinder du med skandinavisk design?

Skandinavisk design er for meg en refleksjon av måten skandinavere lever livene sine på. Vi har et helt unikt levesett sammenlignet med resten av verden, der man har hele kontinenter som lever under diktatur, undertrykking og med dårlig fordeling av ressursene. Enten det er stol fra Hans Wegner, et spisebord fra Torbjørn Afdal eller en bukse fra Acne, så bærer designet alltid et preg av demokrati og funksjonalitet. Vi som designer klær er også i en spesiell situasjon når det kommer til klimaet rundt oss. Vi er nødt til å holde oss varme i langt større grad enn andre nasjoner. Vi lever også langt mer aktivt – derfor trenger vi plagg som fungerer gjennom en hel dag: henting i barnehagen, et forretningsmøte, en kort tur med hunden, for så å rekke en konsert. Funksjonalitet med andre ord.

Neste artikkel