Hjem » Skandinavisk design » Norwegian Rain med ny konseptbutikk i kulturhistoriske lokaler
mote

Norwegian Rain med ny konseptbutikk i kulturhistoriske lokaler

Norwegian Rain
Norwegian Rain
DESIGNERUO: Alexander Helle (t.v.) teamet opp med T-Michael (t.h.), og sammen jobbet de målrettet for å kunne konkurrere internasjonalt med stilrene, vanntette jakker. Foto: Mona Ødegård

Tidligere huset lokalet Oslos kunstnermiljø, som restauranten Bloms Bodegå. Nå har norsk kles- og møbeldesign tatt over.

– Dette er en satsing vi har hatt de siste årene, der vi driver retail på en annen måte. Det skal gi en annen type shoppingopplevelse der man får roen til å spasere rundt uten alt kjøpepresset. Det er ganske unikt, sier designeren T-Michael, om butikken på Paleet i Oslo.

Butikken er et samarbeid mellom Norwegian Rain, T-Michael med sine skreddersydde dresser og Modern Tribute – vintage designmøbler.

Funksjonelt, men stilrent design

Ideen bak Norwegian Rain ble til i Bergen for ti år siden. Alexander Helle hadde sett seg lei av formløse allværsjakker og mente det burde være mulig for folk å kle seg i det man føler seg best i – også i Norges våteste by. Etter å ha teamet opp med skredder og designer T-Michael, jobbet de to målrettet for å kunne konkurrere internasjonalt med stilrene, vanntette jakker. Et helt nytt konsept som skulle ut i verden først.

– Vi dro rett ut, for det er uansett resten av verden du konkurrerer mot. Om vi lanserer her eller der, så må vi uansett konkurrere med utlandet, påpeker T-Michael.

Spesielt japanerne lot seg begeistre, og i fjor åpnet den prisvinnende duoen butikk sammen med T-Michaels egen og ModernTribute, i London. Deretter i Bergen og nå i Oslo.

NY BUTIKK: Norwegian Rain Modern Tribute og T-Michael åpnet først i London, og er nå å finne i både Bergen og Oslo. Foto: Mona Ødegård


Viktig samarbeid

Duoens suksess mener de ligger i kombinasjonen av gode materialer, et tydelig konsept, og godt samarbeid.

– Det holder ikke med en god idé – samarbeidet mellom T-Michael og meg var full klaff. I tillegg jobbet vi hardt i nesten tre år før lansering for å være helt klare før vi begynte å konkurrere med de beste, sier Helle.

Samarbeid er dessuten mye av årsaken til at norsk design blir stadig tydeligere ute i verden, mener han.

– Norske designere konkurrerer med resten av verden, og inspirerer hverandre. Vi har gått fra å være enkle bedrifter, til en bransje som jobber sammen, sier Helle.

– Dessuten setter den norske naturen preg på måten vi designer på, og det skiller oss fra det du for eksempel ser fra Italia. Vi må tenke praktisk, men vil ikke se ut som vi kun kler oss etter været. Vi må kle oss i plagg som passer til alt – vi vil se stilige ut når vi henter i barnehagen. Funksjonalitet er ikke lenger kjedelig.

Next article