Hjem » Made in Norway » Slitesterkt og bærekraftig sports- og fritidstøy – fra Norge til verden
Sponset

Skogstad Sport har bygget stein på stein gjennom tre generasjoner. Nå snuser selskapet på eksportmarkedet, med bærekraft som førende rettesnor.

Skogstad Sport har en lang historie, som begynte i en liten vestlandsbygd, inspirert av vær og vind. Etter to år som skredderlærling, vendte Halstein Skogstad i 1937 hjem til Innvik ved Nordfjord, der han etablerte H. Skogstad Konfeksjon.

Da var virksomheten drevet som en naturalhusholdning, der klær blant annet ble byttet mot kjøtt, men i dag er familiebedriften en ledende produsent av sports- og fritidsklær for hele familien, med 15 butikker og 60 ansatte over store deler av landet, så vel som en blomstrende netthandel.

– Vi er fortsatt en familiebedrift, med tre søsken av tredje generasjon til rors. I 1978 gikk virksomheten videre fra far til sønn. Det var han som valgte å satse på sports- og turtøy. Et valg som siden har ført til konstant vekst, forteller salgs- og markedssjef Nataly Sevland Løkkeberg.

Nataly Sevland Løkkeberg

Salgs- og markedssjef i Skogstad Sport

Fortsatt ekspansjon

– Som vestnorsk bedrift mente Anton det var behov for turtøy som tåler en støyt i ruskeværet, og som skulle holde et overkommelig prisnivå. Etter 86 år ser vi at satsingen har vært en stormende suksess, med klær av svært høy kvalitet, slitestyrke og fornuftig prising. Bare i relativ nærhet til hovedkontoret har vi fem butikker, for på Vestlandet er Skogstad ofte et naturlig valg.

I 1997 ble produksjonen flyttet til Kina, der tredje generasjon Henning brukte elleve år på å bygge opp nettverket vi har av leverandører der i dag.

– Nå har vi veldig lyst til å hente andeler på Østlandet. Det er nemlig ingen tvil om at vi, til tross for en eventyrlig vekst, ennå har et stort potensial. Vi jobber svært riktig, både med tanke på markedsandeler, produktutvikling, design, visjon, og bærekraft. I tillegg til ambisjonene østpå, har vi også klare mål om å øke eksporten, sier Nataly.

Nettopp bærekraften er et stort satsingsfelt for Skogstad Sport, som uavlatelig jobber med å minimere miljøavtrykket.

– Det å ta vare på naturen og omgivelsene våre, har vært viktig for Skogstad fra starten, som rimelig er, når selskapet ble etablert i et lite lokalsamfunn, så det å drive ansvarlig, har alltid vært sentralt. Det er klart den satsingen er blitt styrket i senere år, ettersom etterspørselen etter bærekraftige produkter har tiltatt, både fra kunder og andre, sier bærekraftansvarlig Jenny Tomasgard.

Jenny Tomasgard

Bærekraftsansvarlig i Skogstad Sport

Minimerer fotavtrykket

– Vi har gjort veldig mye riktig. For litt over ti år siden vedtok vi for eksempel nulltoleranse for fluorkarbon i produktene. Få år senere jobbet vi 18 måneder for å få svanemerket microfleece-produktene, der vi over tid arbeidet med å få leverandørene med oss. Faktisk er vi nå den første produsenten i verden som leverer svanemerket microfleece.

Én ting er hva selskapet har gjort på produktsiden, men Jenny forteller at Skogstad også har gjort mye for å minimere unødvendig emballasje. Arven føres videre, med et oppdrag som fortsatt bunner tidløs og funksjonell design og innovative materialer alle kan ha glede av. Samtidig som selskapet opptrer ansvarlig overfor mennesker, dyr og miljø, og inspirere flere til å oppdage og utforske friluftslivet, med riktig utstyr.

– Skogstad har forankret fire bærekraftsmål i vår strategi, med hovedvekt på ansvarlig forbruk og produksjon, å stoppe klimaendringene, samarbeid for måloppnåelse og anstendig arbeid. Det handler også om å forlenge levetiden til produktene, ved bruk av tjenester som reparasjon og bruktsalg. Som et selskap i vekst, føler vi på et ansvar for å dra bransjen i riktig retning, og føler vel at vi er på rett vei, avslutter Jenny.

Om Skogstad

Skogstad har helt siden 1937 laget attraktive sport- og fritidsklær til hele familien. Vi har høyt fokus på miljø, etikk, design, kvalitet, funksjonalitet, til fornuftige priser.

Av Jarle Petterson

Neste artikkel