Magne Gundersen sier det finnes mange fordeler ved å bli medlem i kundeklubber og lojalitetsprogrammer, men varsler forbrukere om å ikke gå i medlemsfellen.
TV-profilen Magne Gundersen er et kjent fjes for folk flest. Forbrukerøkonomen jobber i dag i Sparebank1 og som en av programlederne i Luksusfellen, og har attpåtil hatt en lang karriere som økonomi-journalist. Selv er han også hyppig bruker av diverse kundeklubber og lojalitetsprogram, og kommer med sine tips til hvordan å lykkes med valget av de mange forskjellige programmene.
– Fordelene med både kundeklubber og lojalitetsprogram er opplagte. Du får som kunde tilbud, rabatter og fordeler du ellers ikke ville fått dersom du ikke hadde vært medlem. Hensikten bak det er fra aktørens perspektiv å tilegne seg lojale kunder som vil returnere tilbake til dem ved neste handel. For å være i stand til å gjøre nettopp det, gir de kundene fordeler, sier Gundersen.
Økonomisk gevinst
Gundersen forteller at han tror alle aktører som har valgt å utvikle slike typer programmer selv mener det er rimeligere å gi eksisterende og gjentakende kunder tilbud enn å skaffe seg helt nye kunder.
— Det i seg selv er krevende, og til dels kostbart. Dog ligger det en økonomisk gevinst til grunn for begge parter, forutsatt at forbrukeren bare handler det som de trenger, sier Gundersen.
— Dersom du som kunde handler et sted kun for å få bonus eller rabatt, og neglisjerer sluttsummen, vil du over tid ende opp med å ikke tjene spesielt mye på kjøpene dine. Ergo hjelper det ikke isolert sett å få en rabatt på et produkt kun for rabattens del. Om samme produkt for eksempel er billigere et annet sted har du per definisjon tapt penger på å jakte etter rabatten. Ingen forbrukere må se seg blinde på disse tilbudene og rabattene, tilføyer han.
Sitt i førersetet
Som tips til hva en forbruker bør gjøre i slike situasjoner, forteller han at det er lurt å sammenlikne pris og kvalitet, og gå for den kombinasjonen som gir best utfall.
– Ikke kjøp et produkt kun for bonusen eller rabattens skyld. I det store og hele er det bestandig sluttsummen på produktet som teller. I tillegg bør det du kjøper være et produkt du har brukt for. Ikke kjøp produkter kun fordi det er billig akkurat nå. Har du en ryggsekk i boden er det ikke nødvendig å kjøpe en til bare fordi du får et godt tilbud. Vurder ut fra eget behov, og ikke minst vurder ut fra egen lommebok. Det blir feil om du lar rabatten eller programmet styre hvor du handler. Du må sitte i førersetet, og du må tenke etter hva slags produkt du trenger.
– Du skal også tenke deg godt om dersom du må betale for å være medlem i kundeklubber eller lojalitetsprogrammer. Det er langt fra sikkert at fordelene oppveier kostnaden ved medlemskapet. Noen kredittkort tilbyr for eksempel ekstra fordeler, rabatter eller bonus mot en avgift på opptil flere tusen kroner i året. Skal dette være lønnsomt for deg må du være sikker på at du tjener inn avgiften, og vel så det, påpeker han.
Gundersen forteller også at du ved å bli medlem gir fra deg personopplysninger, og dermed også programmet eller klubben anledning til å koble opplysningene sammen med detaljer fra hver enkelt handel eller transaksjon.
– På mange måter er det slik vi forbrukere betaler for rabattene og fordelene vi får gjennom kundeklubber og lojalitetsprogrammer, selv om medlemskapet er gratis. Vi gir butikken eller programmet kunnskap om oss og vårt forbruk, noe som gjør at de kan drive virksomheten sin bedre og mer lønnsom. Det er også utfordringen til programmene – at de taktisk ikke er ber om mer informasjon enn nødvendig for å drive det, fortsetter han.
Liker de enkle løsningene
Gundersen mener det derimot kan være lurt å knytte seg til programmer for produkter og tjenester du bruker ofte:
– I utgangspunktet lønner det seg å bli med i fordelsprogrammene i de butikkene du pleier å handle. Uten medlemskap betaler du mer enn nødvendig og er i praksis med på å betale rabatten eller fordelene for de som er medlemmer. En krone her og en krone der blir til slutt noen tikroninger. Etter hvert blir tikroningene til hundrelapper og kanskje noen tusenlapper. Rabattene er neppe avgjørende for privatøkonomien til folk flest, men at du kan spare en god del kroner? Helt sikkert.
– Selv er jeg medlem i kundeklubbene eller lojalitetsprogrammene hos de fleste dagligvareaktørene. Men jeg liker å gjøre det enkelt, og ville ikke valgt programmer der jeg må memorere medlemsnummer eller passord. Det må enkelt kunne knyttes til kortet mitt. Jeg er også med i noen hotellprogrammer, uten at det styrer hvor jeg bor når jeg reiser, men når jeg først bor på et hotell så gjør det ikke noe om jeg kan få noen bonuspoeng i samme slengen, avslutter han.
Tekst: Andreas Aguilera Myrvold, [email protected]