Hjem » Livet som senior » Slik gjør du kroppen bedre rustet mot sykdom
sykdom

Slik gjør du kroppen bedre rustet mot sykdom

frokost
frokost
PRIORITER MÅLTIDENE: Selv om du ikke har matlyst, er det viktig at du får i deg den maten du trenger. Foto: Getty Images

Å være underernært gjør kroppen dårligere rustet til å stå imot sykdom. Her er tipsene for å få i seg nok næring når matlysten svikter.

– Det kan være mange årsaker til at du ikke får i deg nok mat. Det kan være sykdom, kroppslige endringer som gir dårligere smakssans, eller store omveltninger i livet, sier spesialrådgiver og klinisk ernæringsfysiolog Henriette Walaas Krogh i Kreftforeningen.

Hun jobber med å gi ernæringsråd til kreftpasienter som på grunn av sykdommen eller behandlingen sliter med å holde vekten.

– Det problematiske med vekttap er at man taper muskelmasse, men også lagrene av vitaminer, mineraler og sporstoffer reduseres. Dette er en del av kroppens motstandsapparat, derfor blir kroppen dårligere rustet til å takle sykdom, og påkjenningene av for eksempel kreftbehandling.

Krogh peker på at vekttap ofte skjer gradvis, og at få tenker over det, akkurat på samme måte som kiloene sniker seg på når man går opp i vekt.

Velg mat med mye energi

– Selv om du ikke har matlyst, er det viktig at du får i deg den maten du faktisk trenger. Folk kan ha ulike utfordringer; noen sliter med konsistensen på maten og har problemer med å svelge eller å tygge, mens andre trenger forslag til hvordan de kan få mye næring i små porsjoner.

Derfor har Kreftforeningen lansert noen enkle tips på sine nettsider: På kreftforeningen.no/mat ligger det flere kortfilmer med praktiske råd.

– Hvis du har dårlig appetitt og ikke orker å spise så store porsjoner, er det lurt å velge matvarer som inneholder mye energi og protein i forhold til mengden mat. Eksempler på dette er ost, meieriprodukter, nøtter, egg og matoljer. To spiseskjeer olje inneholder for eksempel like mye energi som tre halve brødskiver med pålegg, derfor kan det være en god idé å tilsette et par spiseskjeer olje i maten du spiser enten det er potetmos, suppe, grøt eller andre retter, sier Krogh og lister opp flere råd for å øke energien i maten:

  • Raps- og solsikkeolje er smaksnøytrale oljer og kan for eksempel blandes i yoghurt uten å sette smak. Disse oljene har en sunn fettsammensetning.
  • Én desiliter fløte tilsvarer den samme energimengden som en liten middagsporsjon. Fløte kan erstatte vann eller melk i mange retter, og en fløteskvett i kaffen gir også ekstra energi.
  • Unngå lettprodukter. Ett beger vanlig yoghurt inneholder fire ganger så mye energi og like mye protein som en lettyoghurt. Om det er ett beger yoghurt du orker, har det mye å si hva slags type du velger.
  • Det finnes også næringsdrikker og energiberikningspulver som kan kjøpes på apoteket.

Enklere å forebygge

– Å forebygge eller stanse vekttap er enklere enn å reversere vekttap som allerede har skjedd.  Så selv om du ikke er syk, men likevel går ufrivillig ned i vekt bør du sette i gang tiltak for å holde vekten stabil. Å holde normalvekten er viktig for alle enten det er noen kilo for mye eller for lite. Da står vi bedre rustet dersom sykdom skulle ramme, avslutter den kliniske ernæringsfysiologen.

Fem råd ved smaksforandringer

Ved normal smak skiller vi mellom surt, søtt, salt og bittert. Men særlig under kreftbehandling kan smakssansen og evnen til å oppfatte smak bli forandret. Opplever du at smakssansen er svekket, eller at noen matvarer smaker annerledes enn før? Her er noen gode tips til hvordan du kan få maten til å smake mer.

  1. Hvis du ikke har lyst på rødt kjøtt, prøv andre proteinrike matvarer som fisk, skalldyr, kylling, kalkun, egg, melk, ost, bønner, erter og nøtter.
  2. Bruk marinader, urter og krydder, og gjerne typer du vanligvis ikke bruker.
  3. Bruk bacon, skinke eller løk for å tilføre grønnsaker mer smak.
  4. Velg fargerike matvarer og mat som lukter godt. Server maten romtemperert.
  5. Velg de matvarene du har lyst på og som ikke gir deg ubehag.

Kilde: Kreftforeningen

Next article