Hjem » Livet som senior » Ja til sidrumpa, gammeldags trening
trening

Ja til sidrumpa, gammeldags trening

Ingrid Kristiansen
Ingrid Kristiansen
Foto: Lisa Mathilde Donoghue

Trening i dag, er noe man må betale for og som skjer innendørs. Det syns Ingrid Kristiansen er tullete. Hun slår et slag for gratis hverdagstrim – gjerne utendørs.

– Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal trene styrketrening inne, sier en lettere oppgitt Ingrid Kristiansen, tidligere friidrettsutøver og langdistanseløper.

– Vi styrer på med denne treningen. Og ofte blir det en stressfaktor for folk, fordi man ikke får trent så mye som man vil. Og så går man rundt med dårlig samvittighet, sier hun, og trekker pusten dypt før hun fortsetter på både inn- og utpust:

– Vi kaver oss hjem fra jobben, kjører bilen inn i garasjen, kanskje spiser vi litt før vi kaver oss ut i bilen igjen, kjører ned til treningssenteret, tar heisen opp fire etasjer for så å varme opp på en trappemaskin eller en tredemølle. Skjønner du hvor tullete det er? spør Kristiansen.

Foto: Lisa Mathilde Donoghue

Ingen måker snø lenger

– Og så setter vi bort husvask, snømåking og plenklipping. Det er jo ingen som vasker huset sitt selv lenger, eller som måker snø. Hvis en gjorde alle disse tingene selv, ville veldig mange fått nok mosjon. Da hadde man ikke trengt å stresse ned til treningssenteret, sier hun.

I dag jobber Kristiansen som personlig trener og som foredragsholder. Når hun er ute og holder foredrag, møter hun mange som sier de ikke trener.

– Da bruker jeg å spørre hvor mange som har hund. Rundt 15 prosent rekker opp hånden. Og de sier de ikke trener! Folk med hund trener jo mer enn de fleste, sier Kristiansen.

God gammeldags hverdagsaktivitet

For hva er egentlig trening? I følge Kristiansen er det mye god trening i vanlig hverdagsaktivitet.

– Gå en tur. Ta trappene i stedet for heisen. Gjør hverdagslige aktiviteter som de gjorde for 50 år siden. Forrige generasjon er i mye bedre form enn vår generasjon. Enda vi «trener» mer. Det er et paradoks, sier hun.

Selv er Kristiansen fysisk aktiv hver dag. Og hun løper fortsatt. Det har hun gjort i 50 år nå.

– Jeg trener og er fysisk aktiv hver eneste dag. Og jeg har en jobb der jeg er aktiv. Jeg har alltid beveget meg. Jeg elsker å være ute. Jeg hadde aldri i livet orket å sitte inne. Hvis jeg ikke har vært ute og gått tur i løpet av noen dager, merker jeg det med en gang. Jeg blir mindre effektiv. Jeg blir rett og slett giddalaus, sier hun, og forteller at noe av hemmeligheten for å holde motivasjonen oppe i så mange år, er at hun gjør noe hun liker.

Foto: Lisa Mathilde Donoghue

Ikke følg trender

– Det er viktig å gjøre noe man liker, og ikke kaste seg på trender bare fordi det er inn. Akkurat nå er det veldig inn å løpe. Men det har vært perioder der ingen har løpt. Det er inn, og så ut, også er det plutselig inn igjen. Men jeg har løpt hele tiden. Og jeg løper fortsatt. Fordi jeg liker det, sier hun.

Men ikke alle er like glad i å løpe som Kristiansen. Ikke alle liker å gå tur. Eller gå på ski. Da foreslår Kristiansen at man kanskje kan melde seg på et dansekurs. Eller gjøre noe annet man liker, uavhengig av trendene.

– Selv leder jeg en treningsgruppe der vi går stavgang. Det er veldig få som driver med det i dag. Nesten ingen, det er helt ute. Men det er en veldig fin aktivitet. Man trener både styrke og kondisjon med stavgang. Så det har vi tenkt å fortsette med, sier hun.

Legg lista lavt

I tillegg slår Kristiansen et slag for at man må legge lista der den hører hjemme.

– Det er viktig ikke å trene for hardt. Tilpass treningen etter formen. Trener man for hardt, og i tillegg gjør noe man egentlig ikke liker, så mister man energi. Gjør man noe man liker, og tilpasser treningen etter formen, så får man energi. Og det er jo her man vil være, sier hun, og kommer plutselig på en nabo hun hadde på 97 år.

– Han hadde gått tur hver dag i alle år. Til slutt klarte han knapt å gå, men da gikk han fram og tilbake på verandaen i en halvtime hver dag, sier hun, og konkluderer:

– Ikke gjør det for vanskelig, ikke stress med treninga. Gjør det enkelt, og ha det gøy.

Ingrids 8 tips til hvordan komme seg ut av sofaen og finne treningsgleden

1. Gjør noe du liker. Ikke følg trender. Trender skifter hele tiden.
2. Tren sammen med andre. Da får du det sosiale i tillegg.
3. Tilpass treningen etter formen. Det må ikke være for slitsomt. Det er viktig å føle at man mestrer det man gjør. Mestring gir treningsglede.
4. Tren gjerne ute. Frisk luft, grønne trær og fargerike blomster gir en helt annen dimensjon til treningen enn et treningssenter.
5. Styrketrening er bra, men man trenger ikke løfte vekter på et treningssenter. Gå i motbakke, gå med staver, gå med ryggsekk og gjør noen knebøy. Det holder i massevis.
6. Bruk barnebarna som trening. Lek med barnebarna. En time med små barn er god trim for oss eldre.
7. Tenk hverdagsaktivitet. Gjør enkle ting du alltid har gjort. Vask huset, måk snø, eller gå en tur i nabolaget.
8. Kos deg! I dag kan man nesten ikke spise eller drikke noe som helst. Alt skal være så sunt. Men jeg sier: Kos deg med god mat og drikke. Men alt med måte.

Av Marte Frimand

Nesta artikkel