Opprinnelig startet Saga Hotels opp med ett hotell bak slottet i Oslo. I dag har de tre overnattingssteder i byen. Alle hotellene er designhoteller som preges av hjemlig atmosfære og personlig service:

- En av styrkene våre er at vi er små. Saga Hotel Oslo har for eksempel bare 47 rom, og da får vi mye bedre tid til å ta vare på gjestene våre enn man klarer på de store hotellene, sier hotelldirektør Christian Fredrik Sandberg i Saga Hotels.

Forretningsideen til Saga Hotels ser ut til å virke. I skrivende stund ligger Saga Hotel Oslo helt øverst på Tripadvisor på listen over de hotellene som gir «best value» i Oslo. De kan også skilte med et belegg på rundt 80 prosent.

Tre segmenter

Alle hotellene er fra perioden 2012 - 2016, og derfor fremstår de som moderne og nye hotellprodukter.

- Vi har forøvrig også landets eneste «Poshtel». Poshtellet vårt utgjør halvparten av Saga Hotel Oslo Central og er på mange måter et oppgradert hostell. Her opplever gjestene våre å sjekke inn i hotellresepsjonen, de får den samme hotellfrokosten som de øvrige gjestene, men de bor litt enklere i rom som har køyesenger. Dette er budsjettalternativet vårt, mens Saga Hotel Oslo er høyklassehotellet vårt og Saga Apartments Oslo retter seg mot langtidssegmentet, fortsetter Sandberg.

200 kvadratmeter ren luksus

Saga Hotels har også et helt nytt konsept de kaller Top Floor. En leilighet på hele 200 kvadratmeter med utsikt over Oslo by. Leiligheten har alle rettigheter og egner seg til spesielle arrangementer som middager med privat kokk, sommerfester, VIP-treatment, styremøter eller romantiske weekender.

- Top Floor har blant annet plass til konferanser med inntil 30 deltakere. Derfor egner Top Floor seg godt til noe mindre møter som for eksempel styremøter, men det er også mye brukt som suite ved spesielle begivenheter eller til spesielle personer, forklarer Sandberg.

Nordiske råvarer med japansk vri

I de intime lokalene i underetasjen på designhotellet Saga Hotel Oslo, ligger Restaurant Fangst.

- Restaurant Fangst har fått plass i White Guide som er en oversikt over de 300 beste restaurantene i Norden. Konseptet vårt er japanskinspirert, men vi bruker skandinaviske råvarer. På samme måte som hotellene våre er små og intime, gjelder det samme for Restaurant Fangst. Vi har bare 40 sitteplasser og kontakten med kokkene blir veldig tett hvis du velger å sitte i omakasebaren og se dem lage mat. God stemning og god mat er det som vi setter i høysetet her, sier han.

Ser gjestene

Fellesnevneren for produktene som Saga Hotels tilbyr er atmosfære, kvalitet, design og servicenivå. Tilbakemeldingene fra gjestene er gode:

- Vi får tilbakemelding på at de føler at de får mye for pengene, at atmosfæren er hjemmekoselig og at de ansatte møter gjestene med en varme som gjør at de føler seg ivaretatt på en skikkelig måte. Dette er verdier vi er stolte av, verdier og en kultur som det er verdt å ta vare på og som vi kommer til å bygge videre på, sier Sandberg til slutt.