– De Historiske er et kvalitetsmerke – et løfte om en helt bestemt opplevelseskvalitet for alle gjester som besøker medlemmene, forteller Nils Henrik Geitle, administrerende direktør i De Historiske Hotel og Spisesteder (DHHS). 

DHHS er en hotellkjede litt utenom det vanlige. Kun sjarmerende og historierike hoteller og spisesteder kan bli medlemmer, og må tilfredsstille i sum 617 kriterier for «historisk kvalitet», med fokus på grunnpilarene «historisk» og «vertskapsrollen».

Tre nye DHHS-medlemmer

– I 2017 fikk DHHS 33 søknader om medlemskap. Dette viser at gruppen er ledende innenfor sitt segment i Norge, sier Geitle.

Av disse 33 fikk kun tre innvilget medlemskap. Blant disse er Steigen-baserte Villa Haugen.

– Først og fremst er det et kvalitetsstempel. Vi har tydeligvis gjort noe riktig, sier en av eierne i Steigen-baserte Villa Haugen, John Magne Birkeland.

– Dernest betyr det at vi får et etablert apparat i ryggen som både kan bistå oss med markedsføring og med kontrakter/avtaler vi kan dra veksel på - herunder kurs og konferanser for bedriftsmarkedet som er et av segmentet vi satser på fremover, sier Birkeland om hva DHHS-medlemsskap kan bidra med av positive endringer for dem.

Villa Haugen er plassert på en øy midt ute i havgapet, med utsikt over hele Lofotveggen. Dette, i kombinasjon med at villabyggets interiør er i samme stil som det var på 1920-tallet, mener Birkeland gjør at Villa Haugen skiller seg ut i fra andre hoteller. På Villa Haugen har de også ansatt kokker med Michelin-bakgrunn.

– Lokalisert på en øy uten andre restaurantalternativer, innebærer dette at vi kan gjøre noe mer ut av hotellopplevelsen enn de fleste andre hotell og spisesteder, sier han.

– En helt annen status

Oddvar Halvorsen, en av eierne av Det Lille Hotel i Risør som også har fått innvilget DHHS-medlemsskap, er storfornøyd.

– Det innebærer at vi har fått en helt annen status blant folk, gjester og kolleger, sier han.

Det Lille Hotel i Risør var i kontakt med De Historiske allerede for ti år siden, men da følte de seg verken modne eller kvalifiserte nok.

– Det Lille Hotel har utviklet seg masse siden den gang. Vi har forfinet produktet, utviklet frokosten, rommene, resepsjonen og fått en egen bakhage med svømmebasseng, samt flere sjømannssuiter. Vi er et gjennomført historisk produkt nå, sier Halvorsen.

– En historisk perle

Det tredje tilskuddet i DHHS er gårdshotellet Hoel Gård. Daglig leder Per Eilif Sandberg mener medlemsskapet gjør dem til del av et nettverk som forhåpentligvis kan få dem inn i et større marked.

– Vi har alltid jobbet opp mot DHHS sine verdier. Slik sett er det naturlig for oss å bli et medlem og forhåpentligvis være en god bidragsyter inn i nettverket.

Til tross for at de nå har blitt medlem i en hotellkjede, beskriver de ikke seg selv som et hotell, men som en «historisk perle».

– Mottoet vårt er «Herskapelig og jordnært». Vi føler at våre gjester gir respons på dette, noe også De Historiske lar lagt merke til, sier han.