- Det startet egentlig med et prosjekt tidlig på 1990-tallet. Bakgrunnen var at Norge tapte i den internasjonale konkurransen om å tiltrekke seg turister. Landet skulle bli mer attraktivt som reisemål, og da ble Statens Vegvesen forespurt om hva vi kunne gjøre for å kombinere vei og reiseliv, forteller Per Ritzler som er presse- og mediekontakt i Statens Vegvesen.

Vegvesenet svarte med et prøveprosjekt fra 94-97 der de satset på fire veistrekninger som skulle utvikles.

- Da utviklet vi det som kjennetegner de nasjonale turistveiene i dag. Nemlig kombinasjonen av spennende arkitektur i storslått natur. På disse turistveiene bygger Vegvesenet helt særegne rasteplasser, toaletter, servicebygg og utsiktsplattformer. Alt utført i en spenstig arkitektur, fortsetter Ritzler.

18 nasjonale turistveier

Da prøveprosjektet var over fikk Vegvesenet klarsignal til å videreutvikle flere veier som nasjonale turistveier. I dag har vi 18 av dem fra Varanger og Havøysund helt i nord til Jæren i sør. De ble valgt ut på bakgrunn av innsendte forslag fra de ulike regionene.

- Vi fikk inn 52 forslag og brukte nærmere to år på velge ut de 18 strekningene som er nasjonale turistveier i dag. I Nord-Norge går veiene langs kysten. Lenger sør går de gjerne langs fjordene og lenger øst i landet for det meste i fjellheimen. De bærende naturelementene er kyst, fjord og fjell, sier Ritzler.

Spektakulær arkitektur

Flere av utsiktpunktene er bygd på en slik måte at de nærmest svever i løse luften. Arkitekturen er også så spesiell at mange av rasteplassene, utsiktspunktene og toalettene har blitt svært populære å ta bilde av.

- Interessen rundt de norske nasjonale turistveiene har vært stor. Vi etablerer nyheter nesten hvert eneste år, og bare i år har vi fem nyåpninger. Dette skaper stor medieinteresse, ikke bare i Norge, men kanskje vel så mye i utlandet. Utenriksdepartementet har vi også et viktig samarbeid med. Da er det ambassadene som har brukt oss og etablert utstillinger med bilder, plakater, filmer og modeller av våre veier og installasjoner. Siden vi begynte med dette har det blitt 44 utstillinger.

Kjente og ukjente veistrekninger

De mest kjente veistrekningene som Geiranger, Trollstigen, Lofoten og Hardanger har vært kjent som spesielt naturskjønne i mange generasjoner før de ble nasjonale turistveier.

- Nå har vi etablert nye nasjonale turistveier på steder som var langt mindre kjente i utgangspunktet. Det er spennende. For da får vi vist frem helt nye perler som mange ikke kjente til fra før. Jeg oppfordrer alle som skal på biltur i sommer til sjekke ut nasjonaleturistveger.no. Der er det en oversikt over alle veiene, og finnes det en i nærheten av dit dere skal, så bør dere ta den veien. For der venter det spennende opplevelser for veifarende, sier Ritzler til slutt.

Nasjonale turistveier

  • 18 spesielle veistrekninger hvor det er mulig å oppleve spennende arkitektur i storslått natur.
  • Installasjonene langs veiene ble etablert for å krydre oppholdet og gjøre Norge enda mer attraktivt som reisemål.
  • Oversikt over de ulike nasjonale turistveiene og hva du kan oppleve finner du på www.nasjonaleturistveger.no