- «basic.» er min identitet, mitt varemerke og min uttrykksform som kunstner, og var også tittelen på en utstilling jeg startet for fire år siden. Jeg ville at rommet skulle reflektere dette uten å bli mitt private «gutterom», sier Olav Stubberud (25) som blant annet er kjent for å være turnéfotograf for Kygo og Justin Bieber.

- «basic.» kommer fra det å skape en ny type «vanlig». Det å finne ytterpunkter i sin egen hverdag. Det å tørre å gå utenfor komfortsonen er en stor del av dette.

Det er en livsfilosofi han selv prøver å følge og som har vært førende for veivalg og karriere.

Ulik utforming

Det var like før jul at hotelldirektør Robert Holan, på Comfort Hotel Grand Central i Oslo, kontaktet den populære fotografen for å høre om han kunne tenke seg å utforme et av rommene på hotellet.

- Vi har ønsket å gjøre noe for å skille oss ut, sier Robert Holan og forteller at noen av rommene derfor er unike, med forskjellig design, utforming og størrelse.

De helt spesielle rommene er alle suiter som leies ut til gjester som enten kjenner til hotellet, eller som av ulike grunner blir oppgradert, forklarer han.

Tre, stål og messing

Stubberud fikk i utgangspunktet frie tøyler når det gjaldt utformingen av rommet, med noen få unntak. Materialvalget skulle blant annet være i tråd med hotellets krav om bærekraftighet. Det var noe han etterfulgte - nesten.

- Jeg har brukt mye treverk og stål, men også litt messing. Det er egentlig et helt håpløst materiale å ha på et hotellrom siden det krever masse vedlikehold, sier han og forteller at løsningen var å sette det inn i en sammenheng som ga mindre eksponering. For messing måtte det bli!

- Jeg ønsket å ha en form for eksklusivitet i rommet. På et tidspunkt skulle 50 prosent av rommet være i messing, men noen ganger må man finne ytterpunktet for å ta det tilbake til det som er realistisk og best.

Innebygd TV

Både tak og vegger ble malt i en mørk gråfarge. Interiøret går i mørkebrunt og svart, med innslag av rødt. Her er ingen ting tilfeldig plassert. De to bildene som henger på hver sin side av rommet er begge hentet fra «basic.»-utstillingen hans. Det ene, et stålprint på 2,40x1,80 meter, trekker oppmerksomheten til seg, uansett hvor man er i rommet.

- Disse bildene er fundamentene i rommet, det er ut ifra disse uttrykket og profilen av rommet har kommet. Det å sette bildene inn i et miljø som er skreddersydd for dem, er noe helt spesielt.

Langs den ene veggen står en eldre Suzuki Crosser, dekket i samme toner og farger som resten av rommet, godt boltet fast i gulvet.

- Jeg kjøpte den av en fyr i Drammen, men fortalte ikke hvor den skulle, sier Stubberud og ler, som selv har kjørt motorsykkel i flere år.

Men den kuleste effekten i hele rommet, i følge ham selv, er det som ikke vises: En innebygd TV-heis som løfter opp en 42 tommers TV med messingbeslag fra fotenden av dobbeltsengen.

- Dette var en idé jeg hadde veldig tidlig, som heldigvis ble virkelighet. Jeg kan nesten si med sikkerhet at ingen andre hoteller har noe som ligner på denne, takket være Pål Brekka, sier han.

På vei

Som turnéfotograf har det blitt mange døgn på hotell de siste årene.

- Å lande på et hotell blir en mellomting mellom å være på reise, eller å være hjemme. Det kan være slitsomt, men også veldig fint.

Selv har han ikke sovet på hotellrommet «sitt» ennå. Men han gleder seg.

- Jeg har jo fått et spesielt forhold til dette rommet, og merker at jeg slapper av her.

Det samme håper han gjestene gjør. Men selv om rommet nå fremstår som ferdig, kan det fortsatt bli endringer, mener han.

- Det er sånn jeg jobber. Målene mine forandrer seg hele tiden, og det meste jeg gjør er «work in process». Jeg vil jo se hvor langt jeg kan ta det.