– Miinto er et motekollektiv av norske merker og klesbutikker. I dag har vi samlet 400 butikker og 1200 merker på nett, forteller markedssjef i Miinto, Jan Hagen.

Tallet tilsvarer omkring 25 prosent av landets uavhengige butikker. Målet er å samle alle.

Vil gi norske butikker et løft

Det betyr altså at du kan sitte hjemme i stua og bestille varer fra lokale norske butikker på andre siden av landet. Ordren går direkte til butikken, som sender deg varen – rimelig, raskt og selvsagt med gratis retur om klærne ikke passer.

– For kundene er fordelen at du har enkel tilgang på norsk mote, og at du kan være med på å bidra til at vi kan beholde lokale butikker i alle byer. Det er vanskelig å drive butikk, særlig i de små byene. Vi har flere eksempler på butikker som har overlevd utelukkende på grunn av Miinto, sier Hagen.

– Målet vårt er å løfte og modernisere norske klesbutikker ved å få dem på nett, fortsetter han. 

Må på nett for å konkurrere

For nettsalg blir viktigere og viktigere. Fysiske butikker og kjøpesentre i Norge konkurrerer nå med hele verden, og ifølge Statistisk Sentralbyrå økte samtidig omsetningen til nettbutikkene i Norge med 12,7 prosent fra første halvår i 2015 til første halvår i 2016. Konkurransen er for mange nødt til å fortsette på nettet om en skal klare seg, mener Hagen, men fortsatt er det mange lokale klesbutikker som mangler økonomien og kompetansen til å markedsføre seg selv og selge på nettet. Gjennom Miinto får butikkene hjelp med markedsføring, kasseløsninger som kobles opp mot nettsalget, kundeservice og logistikkhjelp til å selge varene sine i hele landet.  

– Det er essensielt for konkurranseevnen at man er på nett. En lokal butikk når kun ut til et geografisk begrenset område. Behovet for å spre risiko og inntekter utover fysiske og digitale salgskanaler er stort. Norge er det landet i Skandinavia som har flest klesbutikker per innbygger, forteller Hagen.

Norsk design ut i verden

Hos Miinto finner du med andre ord det meste innen norsk mote samlet på én plattform. Blant de 400 butikkene er Oslo-merkene Iben og Swims, som begge er eksempler på at norsk design blir tydeligere også utenfor landegrensene. Førstnevnte er ikke mer enn nærmere fire år gammelt, men har rukket å etablere seg i Skandinavia. Iben er et premium livsstilsmerke rettet mot selvstendige kvinner som vil uttrykke sin identitet gjennom måten de kler seg på. Med et laid-back, «tomboy»-uttrykk, tilbyr Iben brukervennlig kvalitet med en tvist. 

– Iben er å se i alle medier i Norge og internasjonalt. De er spennende, annerledes og tilpasset moderne sterke kvinner, sier Hagen.

 

Iben

Foto: Iben

 

Norsk design preges av vær, vind og natur – her er vi nødt til å kle oss funksjonelt, men det trenger ikke alltid gå på bekostning av hvordan vi føler oss. Swims er et lite norsk eventyr om kalosjer – de har nemlig klart å gjøre kalosjene trendy.

– Kalosjene fra Swims er en modernisering av den gamle kalosjen og finnes allerede i de fleste norske menns klesskap, sier Hagen.

Videre fortsetter Swims med kombinasjonen av funksjonalitet og stil – sko og klær til våte, vindfulle høstdager, slafsete vinterdager og sporty sommerdager på havet.

 

Swims

Foto: Swims