– Dette er en drøm som har gått i oppfyllelse, og en mulighet jeg har jobbet mot helt siden studietiden, sier Thomas Frodahl.

På oppdrag for Høyer har han designet det nye klesmerket FRAM, som på kort tid har blitt et av kjedens mestselgende merker.

Oppkalt etter skuta til Nansen

– Allerede etter første sesong er FRAM den nest mest solgte merkevaren i Høyer-kjeden. Det er helt unikt og beviser at det har sterk appell til den norske forbrukeren, sier Ørnulf Høyer, gründer og eier av Høyer-kjeden som består av 26 high-end butikker i hele landet.

Klesmerket har fått navnet etter polarskuta til Fridtjof Nansen, og for Høyer, som er oldebarnet til den kjente polfareren, var det helt naturlig å kalle det FRAM.

– Han var jo mest kjent som polfarer og vinner av Nobels Fredspris, men han var også forsker, kunstner og designer. Merket er egentlig et speilbilde av hans ånd – jeg har alltid hatt lyst til å lage et klesmerke som oser av stilfull fritid og moderne nostalgi. Dette handler jo om kvalitetsklær som oser av stil og stolthet, og som er bygget for framtiden, sier han.

En felles designfilosofi

For ni år siden diskuterte de visjoner, designfilosofi og klær. Thomas Frodahl og Ørnulf Høyer delte fasinasjonen for sine oldeforeldre og ville skape et humanistisk klesmerke med substans. Det var da ideen om FRAM dukket opp.

– Thomas er etter min mening den beste designeren i Norge. Han har et ekstremt eierskap til det han gjør, og han var den rette mannen for nettopp denne kolleksjonen. Dette forsto jeg allerede for ni år siden, men jeg har ikke hatt råd til å starte denne satsningen sammen med ham før nå, sier Høyer.

Thomas Frodahl vokste opp på Frogner i Oslo, og med en oldefar som var skredder fikk han tidlig øynene opp for kvalitet og skreddersøm.

– Spisebordet var oldefars gamle skredderbord, speilet i stuen et gammelt skredderspeil. Restene etter oldefars skredderverksted fylte barndomshjemmet. Jeg ble fasinert av hele perioden før masseproduksjon og har alltid beundret konfeksjonerte plagg, forteller Frodahl.

Etter tre år på moteskolen ESMOD, og flere år hos ulike motekjeder, er han nå fornøyd med å endelig få designe sitt eget merke. Han beskriver reisen som en uvirkelig drøm som har gått i oppfyllelse.

– Jeg er ekstremt takknemlig for samarbeidet med Høyer og tiliten som har blitt vist meg og teamet, sier han.

 

Arif i antrekk fra FRAM

SS18: Rapper Arif i et antrekk fra FRAMs vårkolleksjon. Foto: Lasse Floede


 

Stilfull fritid

– Da jeg designet den første kolleksjonen av FRAM ville jeg lage klær som både var stilfulle og komfortable. En garderobe som var sømløs og kunne brukes både på jobb og fritid. Klærne skulle passe til sånn vi lever livene våre i dag.

– Jeg vil at du skal kunne ha på seg de samme klærne på et jobbintervju som det du har på deg når du setter deg i hagen for å lese avisen. Det skal være komfortabelt, men fortsatt presentabelt, fortsetter han.

Klassiske snitt og en harmonisk fargepalett skal i følge designeren gjøre det enkelt å kombinere med andre plagg, og kolleksjonen er laget for å overleve sesonger og årstider.

– Jeg ville skape noe nytt av gamle klassikere, og gjenskape klær som folk allerede hadde et forhold til. Drømmen er å lage klær som folk ikke vil kvitte seg med. De skal holde seg i vask, og beholde passformen, forteller han, og fortsetter:

– Over 90 prosent av klærne er produsert i Europa. Vi bruker naturlige stoffer som lin, ull, skinn og bomull. Vi besøker fabrikkene jevnlig, og er opptatt av gode arbeidsforhold og at de som jobber der er fornøyde.

Fra fast fashion til slow fashion

Med FRAM vil Frodahl og Høyer hylle tiden da klesproduksjon ikke var masseproduksjon, og ambisjonen er å øke bevissthet og skape et sunnere forhold til klær. FRAM skal være er en motvekt til dagens fast fashion.

– Jeg tror av og til at folk glemmer at det er mennesker som lager en t-skjorte til 49 kroner. Det er menneskehender som spinner bomullen, det er menneskehender som syr den, pakker den, og løfter den om bord på fraktebåten før den pakkes ut og selges i kassa hos billigkjedene. Kort tid etter havner den kanskje i søpla fordi den mistet passformen etter et par gangs bruk, sier Frodahl.

– Heldigvis står vi ovenfor et skifte når det gjelder hvordan folk forholder seg til sitt konsum. Flere og flere er bevisste på hva de kjøper, og vi ønsker å lage klær kundene får et varig forhold til.

– Det virker som folk flest har et mer bevisst forhold til kvalitet og den miljøgevinst som ligger i å kjøpe kvalitet. Dette er vi også veldig opptatt av, hvilket har gjennomsyret min business i alle år. Det er derfor hyggelig å konstatere at FRAM passer veldig godt inn i dette nye motefokuset som mange forbrukere har tatt inn over seg, sier Ørnulf Høyer til slutt.

 

Thomas Frodahl

SLOW FASHION: Flere og flere er bevisste på hva de kjøper, og vi ønsker å lage klær kundene får et varig forhold til, forteller designer Thomas Frodahl. Foto: Marianne Theodorsen