Det er liten tvil om at hverdagen er travel for folk flest. Ferier og høytider gir gjerne rom for mer sosialt samvær og god tid rundt frokostbordet, men når hverdagen kommer blir dette ofte prioritert bort. Forskning har vist at når tidsklemma tar oss vender vi ofte tilbake til gamle vaner, uavhengig om de er sunne eller usunne i utgangspunktet.

En god start på dagen

Det er smart å ha gode vaner som er et pluss for kropp og helse. Motivasjon og repetisjon er nøkkelord når du skal endre en vane. Det krever litt innsats, men vil gi deg mange fordeler både på kort og lang sikt. En næringsrik frokost gir energi til dagens gjøremål, og en felles samlingsstund rundt frokostbordet er en behagelig start på dagen for hele familien.

Spar tid om morgenen

Start i det små, da er det langt større sannsynlighet for at du fortsetter. Planlegg kvelden i forveien, og stå gjerne opp litt tidligere. Lag kjøleskapsgrøt kvelden før, og rør den opp om morgenen før du topper med frukt. Ha gulrøtter, agurk og cherrytomater ferdig oppkuttet i små bokser. De kan brukes som snacks til frokost, og restene tar du med som mellommåltid eller i matpakka.

 

Cathrine Øverås Frisvold

EKSPERT: Cathrine Øverås Frisvold har en mastergrad i samfunnsernæring, og jobber som ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Foto: Marte Garmann


 

Friske bær er godt i en smoothie sammen med gulrot, litt juice eller yoghurt. Jordbær, nøtter og naturell yoghurt er en supergod kombinasjon - det samme med blåbær og havregrøt. Paprikaskiver og spinatblader smaker godt i omeletten.

Start 2018 med gode frokostvaner og ta med litt julefølelse inn i hverdagen. Det vil gi deg og familien en god start på dagen. Riktig godt nytt år!

Flere gode frokosttips får du på www.frukt.no.