- Vi er veldig opptatt av denne prisen og  svært opptatt av å alltid servere god frokost. Det gjorde vondt å miste tittelen i fjor, men da ble det også ekstra godt å vinne den tilbake igjen nå i oktober, sier Lasse Waagbø som er F&B Manager på Scandic Nidelven.

Den bevisste satsningen på frokost som Scandic Nidelven har hatt var på mange måter en ny tankemåte i den norske hotellbransjen:

- Mens mange andre så på frokost som en kostnad, så vi på frokosten som en mulighet der vi kunne begeistre gjestene våre. Vi vet at 98 prosent av gjestene spiser frokost og at frokosten ofte er det siste inntrykket som gjestene får før de reiser. Når vi gir dem en skikkelig god frokostopplevelse, opplever vi at gjestene booker rom hos oss igjen og igjen, smiler Waagbø.

Utvikles kontinuerlig

Begynnelsen på frokosteventyret startet med at kokkene sto ute i frokostsalen og stekte omeletter til gjestene på bestilling. Etterhvert som de videreutviklet konseptet kom det nye stasjoner til med både juicebar, pannekakestasjon og barista. I dag har de også sitt eget charkuteri hvor kokkene kutter både laks og skinke til gjestene.

- Vi ville jo ikke kutte ned, men heller legge på og lage enda bedre tilbud, men vi er veldig bevisste på at vi holder oss innenfor det som vi definerer som frokost og ikke serverer retter som egentlig passer best til lunsj eller middag, fortsetter han.

Som et ledd i utviklingen er de i ferd med å øke kapasiteten på buffeten og antallet sitteplasser. Det vil skape et enda bedre frokostkonsept.

Lokale råvarer

Hotellet satser bevisst på å bruke lokale råvarer. De henter økologiske egg fra Brekstad, melk og smør fra Rørosmeieriet og brød fra lokale bakerier. Kokkene har også vært med å fremstille en egen blåmuggost i samarbeid med Gangstad Gårdsmeieri. Osten har fått navnet Nidelven Blå.

- Listen over lokale produsenter er lang, og vi hedrer dem i en egen frokostbok som vi har laget. Boka ligger på alle bordene til frokost så gjestene kan lese om de forskjellige produsentene. «Norges beste frokost» handler ikke bare om hva vi gjør internt på hotellet, det handler vel så mye om de flinke leverandørene våre.

Kultur og engasjement

Direktør for mat og drikke i Scandic Norge, Morten Malting, er stolt over at de igjen troner på frokosttoppen.

 – Frokost er noe av det aller viktigste vi leverer, og med 12 av 19 fylkesvinnere vitner det om at vi gjør mye riktig. Selv om hvem som helst kan kjøpe de samme råvarene og kopiere vårt frokostkonsept, er det et par ingredienser ekstra som må til for å lykkes, sier Malting som avslører at stoltheten, kulturen og den genuine interessen for faget blant de ansatte er med i oppskriften på deres frokostsuksess – landet rundt.