Av Opplysningskontoret for brød og korn

Kostholdet betyr mye for hvordan du har det. Å leve sunt handler om å spise variert så du får dekket behovet for alle næringsstoffene kroppen trenger. Fordelingen av maten utover dagen er viktig. En jevn måltidsrytme påvirker både konsentrasjon, prestasjon, helse og velvære. Gjennom natten er kroppen i en fastetilstand. Derfor trenger kroppen energi når du står opp, og det betyr mat. Noen gleder seg til frokost, mens andre mangler matlyst eller har det svært travelt. Varier frokostene dine etter hva du har lyst på og tid til. 

Gjør det enkelt

Grovt eller ekstra grovt brød med variert pålegg er kanskje det det går mest av til frokost i de tusen hjem. Brødskivene kan byttes ut eller kombineres med rundstykker eller knekkebrød hvis du foretrekker det. Med oppskårete brød i fryseren og pålegg samlet på et fat i kjøleskapet, går det svært fort å få frokosten på bordet og rydde etterpå. Sammen med et glass melk, og litt frukt og grønnsaker, blir næringsinnholdet i frokosten din variert og bra. 

Næringsrik frokost

En skål med kornblanding og melk eller yoghurt går kjapt, og gir deg mange av de næringsstoffene kroppen trenger. Drikker du et glass appelsinjuice ved siden av, blir frokosten enda mer fullverdig. 

Det høye innholdet av kostfiber og den gunstige fettsammensetningen gjør havregrøt til noe av det sunneste du kan starte dagen med. Smaksett gjerne grøten med frisk frukt, rosiner og hakkede nøtter eller litt sukker og kanel. Mange liker en skvett med melk oppå grøten. En annen variant er å tilsette cottage cheese og ha bananskiver på toppen.  

Smoothie er også et godt og sunt alternativ, og du kan raskt få i deg næringsstoffer fra yoghurt, korn, frukt og bær.

 


 

Blings med avokado

Blings med avokado 

Avokado smaker nydelig på brødskiva, og er en fin erstatning for smør. Her er en oppskrift på hvordan du kan bruke den velsmakende frukten som pålegg. 

Du trenger:

  • 2 skiver ristet grovbrød
  • 1 moden avokado
  • Noen dråper sitron
  • Litt gressløk
  • ½ liten rødløk, finhakket
  • Et dryss av litt tørket chili
  • Eventuelt litt flaksalt
  • 1 kokt egg

Slik gjør du: 

  1. Del avokadoen i to, skrap ut kjøttet med en spiseskje og legg hver halvdel på brødskivene.
  2. Knus avokadoene med en gaffel på brødet. Klem sitronsaft over.
  3. Dryss på litt gressløk, rødløk og eventuelt chilipulver og flaksalt.
  4. Legg egg på toppen og nyt – gjerne med en gang.