I 2016 konkluderte et internasjonalt forskerteam ledet av norske Dagfinn Aune med at selv små mengder ekstra fullkorn gir en betydelig helsegevinst. Forskningen, publisert i det anerkjente tidsskriftet British Medical Journal og omtalt i norske medier, viste at fullkornsprodukter beskytter mot blant annet åreforkalkning, hjerte- og karsykdommer og kreft. Ved å bytte til fullkornsprodukter som grovt brød, fullkornspasta og -ris reduserer man risikoen for å dø tidlig med 18 prosent, ifølge forskningen.

Vil øke fullkornsinntaket

I 2016 signerte en samlet norsk dagligvarebransje og helsemyndighetene den såkalte «Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold», blant annet med mål om å øke inntaket av grove kornprodukter, eller fullkorn, blant nordmenn.

– Vi i Nestlé ønsker å gjøre det lettere for folk å velge fullkornsprodukter. Derfor er fullkorn hovedingrediens i alle våre frokostblandinger, som også er merket med det lett synlige grønne feltet med fullkornmerket øverst på emballasjen. Her ser man hvor mye fullkorn det er i produktet, forteller Ragnhild Vatne, kategoriansvarlig for frokostblandinger i Nestlé Norge.

Dansk partnerskap gir resultater

Det norske Helsedirektoratet anbefaler å spise 70-90 gram sammalt mel eller fullkorn per dag. Tallene for fullkornsinntaket blant nordmenn i dag er mangelfulle, men Norkost 3, en landsomfattende kostholdsundersøkelse gjennomført i 2010-11, viste at nordmenns inntak av fullkorn var for lavt i forhold til anbefalingene.

I Danmark så man lenge tilsvarende trend, men i 2008 etablerte danskene Fuldkornspartnerskabet, et offentlig-privat partnerskap med mål om å bedre folkehelsen gjennom økt inntak av fullkorn. I løpet av syv år, fra 2007 til 2014, økte det gjennomsnittlige daglige fullkornsinntaket blant dansker fra 36 til 63 gram.

– Vi er medlem av det danske partnerskapet, og tror vi kunne oppnådd gode resultater ved å la oss inspirere av Fuldkornspartnerskabet her i Norge, sier Vatne.

Forbedrer produktene

Nestlé har de siste ti årene jobbet løpende med å redusere innholdet av salt, sukker og mettet fett i produktene sine, samtidig som mengden fullkorn er økt.

– Vi har i dag to nøkkelhullsmerkede frokostblandinger, Havre Cheerios og Fitness. Fitness ble relansert i 2017 med mindre sukker og tilsatt fullkornshavre, mens Havre Cheerios innholder kun 9,3 gram sukker per 100 gram og 93 prosent fullkorn. Norge er i en særstilling når det gjelder salget av Havre Cheerios, og det er fantastisk å se at nordmenn velger sunne produkter til frokost, sier Vatne.

Dette er fullkorn

  • Som navnet indikerer, innebærer fullkorn at alle deler av kornet er tatt med, altså skall, kime og kjerne, slik at vitaminer, mineraler og kostfiber blir beholdt.
  • Fullkorn kan man få i seg ved å spise selve frøet, som i fullkornsris eller quinoa, eller gjennom produkter som fullkornspasta, fullkornsbrød og frokostblandinger med fullkorn.
  • Når korn renses for å lage «hvite» produkter, som loff, hvit ris og pasta, blir de ytre delene av kornet kastet og bare delen i midten blir brukt. Det er i orden å spise behandlet mat – de er også bra for deg, de har bare ikke så mange næringsstoffer som sin fullkornsslektning.