Frokost med et godt innhold av fiber og proteiner kan bidra til at blodsukkeret holder seg jevnere og at man holder seg mett lenger. Melk og grovt brød er en fin kombinasjon til frokost. Disse matvarene utfyller hverandre godt, fordi de på hver sin måte gir et godt bidrag av næringsstoffer som kroppen trenger påfyll av hver dag. Både melk og grovt brød inneholder proteiner. Proteinene er sammensatt på forskjellige måter som sammen dekker kroppens behov bedre enn de gjør hver for seg. Grovt brød er en god kilde til fiber, selen og vitamin B1, mens melk er en god kilde til kalsium, fosfor, jod og vitaminene B2 og B12.

- Et glass melk til frokost gir deg en av helsemyndighetens tre anbefalte porsjoner melk og meieriprodukter om dagen. Hvis du følger denne anbefalingen bidrar det til at du får i deg nok kalsium og jod, sier Terese Glemminge Arnesen som er ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

Litt mat er bedre enn ingenting

Hvis du egentlig ikke har lyst på frokost, så kan en kald og frisk smoothie med frukt og yoghurt være et godt alternativ. En kaffe latte med lettmelk gir deg energi til å starte dagen og alle de verdifulle næringsstoffene fra melken.

- En kaffe latte med lettmelk kan fint regnes som en av tre om dagen, sier ernæringsrådgiveren.

- Hvis du er av dem som ikke rekker å spise frokost om morgenen, så er tipset å lage en kjøleskapsgrøt kvelden i forveien, så er frokosten klar dagen etter. Har du veldig dårlig tid, kan du lage kjøleskapsgrøten i et beger med lokk og enkelt ta den med deg på farten, tilføyer hun.

Spis riktig - gå ned i vekt

- Vi nærmer oss nyttår, en tid hvor mange gjerne vil ta av noen kilo. Da bør du ikke droppe frokosten. Det er bedre å spise litt mindre til hvert måltid. Følg ellers myndighetenes kostråd, noe som vil si å spise grove kornprodukter, fisk, mye grønnsaker, frukt og bær, litt magert kjøtt og tre porsjoner melk og magre meieriprodukter daglig. Spis mindre tilsatt sukker og beveg deg hver dag, avslutter Glemminge Arnesen.

 

Kjøleskapsgrøt

Kjøleskapsgrøt

Du trenger:

  • 1 dl melk
  • 1 dl yoghurt naturell
  • 1 dl havregryn

Slik gjør du:

  • Rør sammen ingrediensene, og la blandingen stå i et lite glass i kjøleskapet over natten.
  • Dagen etter har du en ferdig frokost som smaker skikkelig godt med litt syltetøy, honning, nøtter eller bær på toppen.

Kilde: melk.no