Frokost er et viktig måltid, og er det satt sammen på en fornuftig måte, gir det deg en god start på dagen.

– Vi har veldig forskjellig appetitt om morgenen, så når du skal planlegge en god frokost, er det viktig at du har mat tilgjengelig som du kommer til å spise. Grovt brød med et lag Brelett og godt pålegg er et godt utgangspunkt, sier ernæringsfysiolog i Fjordland, Torill Emblem Nysted.

Magert kjøttpålegg, leverpostei, egg, makrell i tomat og ost er eksempler på bra påleggsvalg, og hvis du er fysen på noe søtt, kan du legge noen epleskiver på toppen av osteskivene dine.

Er du glad i avokado kan også dette gjerne være en del av frokosten.

Godt for øyet

Tenk for øvrig litt på hvordan frokosten din ser ut.

– Vi spiser jo mye med øynene, så ta deg tid til å pynte brødskiven med tomat, agurk, paprika eller annen frukt eller grønnsaker. Da får du samtidig i deg litt av de «fem om dagen», sier hun.

Pynten bidrar med både farger, smak og sprøhet, og selv om paprikaskivene ikke monner så mye alene, er du godt på vei hvis du også legger noen skiver i matboksen til lunsj. Det viktigste er likevel at du får i deg noe før du reiser av sted til skole eller jobb. Med gode frokostvaner er det nemlig lettere å fortsette med gode matvalg utover dagen.

– Hvis du ikke orker mat i det hele tatt, kan det være et alternativ å smøre en frokostmatpakke som du kan spise på T-banen eller på vei til jobben, sier Nysted.

Granola i smoothies

For de småspiste kan det også være et alternativ å lage en smoothie eller spise en yoghurt til frokost. Forsøk imidlertid da å ha litt havregryn, frø eller granola i denne slik at du får tyggemotstand og får i deg fiber. Alene gir smoothie lite energi, men sammen med litt korn eller frø, kan den ifølge ernæringsfysiologen være en dugende frokost.

– Når det gjelder drikke til maten, anbefaler jeg å velge vann, mager melk eller et glass eple- eller appelsinjuice. Velger du juice får du i deg en porsjon til av de fem om dagen, og drikke gjør dessuten at maten lettere glir ned en tidlig morgen, sier hun.

For å sikre at de gode vanene fortsette utover dagen, er det smart å smøre en god matpakke mens du lager frokosten. Da har du sunn mat tilgjengelig når du blir sulten, og unngår å bli fristet til å kjøpe deg noe mindre sunt mens du er på farten.