Av Gisle Mariani Mardal, leder for design og merkevare i Abelia

I mitt eget arbeid med den norske moteklyngen Norwegian Fashion Hub, møbelklyngen Norwegian Rooms, og som styreleder i den nordiske organisasjonen Nordic Fashion Association, har jeg erfart at nettopp begrepet skandinavisk design representerer eksportmuligheter. Trolig assosierer flere Norge med olje og fisk enn mote. Men skandinavisk design har internasjonal anerkjennelse, og som land topper vi listen som mest velfungerende samfunn i verden. Dette må vi bruke aktivt når vi skal eksportere norske merkevarer. Ved å løfte frem det unike med vår måte å leve på vil vi i mye større grad kunne lykkes internasjonalt. For nettopp verdiene våre er et fortrinn som skiller oss ut globalt.

Demokratisk design

Innovasjon Norge skal satse på å skape assosiasjoner til merkevaren Norge, som en felles plattform for norsk eksport. Det tror jeg er veldig riktig. Verdier som likestilling, åpenhet og bærekraft, kombinert med uanstrengt estetikk er en forklarende faktor for hvorfor skandinaviske merkevarer får internasjonal oppmerksomhet. Eksempler fra Norge er Norwegian Rain med sine særegne og elegante frakker tilpasset vær og vind på Vestlandet, eller Stokke som spesialiserer seg på produkter for små barn designet fra barnets perspektiv.

Vi møter et stadig mer verdibasert forhold til forbruk. En praktisk, nesten pragmatisk tilnærming til kreativitet vokser fram. Skandinavisk design og håndverk er aldri frakoblet det virkelige liv. Slik har vi skapt en tradisjon for å gjøre kreativitet tilgjengelig for folk flest, med en funksjonalitet som gjenspeiler våre behov. Demokratiske produkter og tjenester blir resultatet når norske designere og arkitekter tar utgangspunkt i de felles verdiene i den norske livsstilen.

Made in Norway

Det er viktig med et sterkt nasjonalt opphav i en globalisert verden. Særlig det asiatiske markedet preges av etterspørsel etter autentiske livsstilprodukter fra Skandinavia. Derfor må vi styrke den nasjonale kompetansen vår og ta større eierskap til den skandinaviske merkevaren. Dette gjelder ikke bare design, men også produksjon og håndverket. Vi er inne i en omfattende globaliseringsbølge som krever omstilling og nytenking. Nå har vi mulighet til å stake ut en ny retning for et sterkt norsk miljø som jobber i bredden mellom digitale tjenester og fysiske produkter under den skandinavisk design-paraplyen.