Gry Hay, Ernæringsfysiolog og seniorrådgiver i Helsedirektoratet

Barn har frem til de er to år spesielthøy risiko for å få jernmangel, og én av ti rammes. Det er derfor avgjørende med nok jern i kostholdet, forteller Gry Hay, ernæringsfysiolog og seniorrådgiver i Helsedirektoratet. – Morsmelk inneholder nok jern til å dekke behovet frem til barnet er seks måneder. Prematurbarn har et lavere medfødt jernlager og kan trenge ekstra jerntilførsel. Barn som ikke får morsmelk bør få morsmelkerstatning det første året. Morsmelkerstatningen inneholder godt med jern og forebygger jernmangel.

Spedbarnsgrøt – en god jernkilde

Fra de er seks måneder trenger barnaekstra tilførsel av både energi og næringsstoff er som jern. I denne alderen passer det fint å starte med fast kost i små porsjoner. Det er ikke så viktig hva man starter med, men det er viktig å tenke på at tilleggskosten skal giekstra tilførsel av jern og at gluten skal introduseres sakte og forsiktig fra man begynner med fast føde.

Grøt passer fint, enten industrifremstilt eller hjemmelaget. Middagsmat med kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker kan også gjerne brukes. Jernberiket grøt sikrer jerntilførselen og kan etter hvert gjerne gis til ett til to måltider per dag. I starten skal man bare gi små mengder. Begynn med ½ ts og øk mengden forsiktig. Bruk gjerne grøt av ulike kornslag, men ikke unngå gluten. De fleste industrifremstilte grøtsortene du får kjøpt i norske butikker er tilsatt jern. Næringsrik spedbarnsgrøt kan du også lage selv. Korn og mel har et naturlig jerninnhold, men mengden varierer. Velg grøt av hirse og sammalt hvete, spelt, havre, rug og bygg, helst bløtlagt før koking.

– Bruk morsmelk eller morsmelkerstatning i grøten. Morsmelkerstatning er en god jernkilde, og fullkorn inneholder også jern.

Gi gjerne noe som inneholder C-vitamin ved siden av grøten – nypeekstrakt, appelsinjuice, appelsin, kiwi, paprika, kålrot, blomkål eller brokkoli – siden C-vitamin øker opptaket av jern.
– Bruk morsmelk eller morsmelkerstatning i grøten. Morsmelkerstatning er en god jernkilde, og fullkorn inneholder også jern. Uansett om du velger industrifremstilt eller hjemmelaget grøt, bør du variere mellom ulike kornslag med ulik mengde gluten. Det er også smart å venne barnet til ulike smaker, oppfordrer ernæringsfysiologen.


Vanlig kumelk bør unngås i første leveår. Frem til barnet er 12 måneder, bør helst morsmelk være nummerén og morsmelkerstatning alternativet. Fra ettårsalderen kan barn få vanlig kumelk, men høyt inntak bør unngås fordi det kan fortrenge andre merjernrike matvarer. Utfordringen er at barna har et stort behov for jern i forhold til energiinntaket. Det er derforviktig at kosten er næringstett, det vil si at den inneholder bra med næringsstoff er og lite av ”tomme kalorier” som f.eks. sukker som bare gir energi, men verken vitaminer eller mineraler.

Mat for små munner

Nye matvarer bør introduseres én og én, og spedbarna må tilvennes medsmå smaksporsjoner.
– Det er viktig å øke fast føde i andre levehalvår og legge vekt på jernrike matvarer, forteller Hay. Hun anbefaler magert kjøtt til middag et par dager i uken, i tillegg til fisk,kylling/kalkun, bønner og linser. Magert og rødt kjøtt som kalv,lam og okse har høyt jerninnhold. Kjøttet kan med fordel kokes mørteller moses. Bland kjøttet med poteter og grønnsaker, gjerne litt usaltet grønnsaksvann og litt olje/myk margarin.

– Det er viktig å øke fast føde i andre levehalvår og legge vekt på jernrike matvarer.

Magert kjøtt er en god jernkilde både på grunn av høyt jerninnhold og fordi jernet i kjøtt, fisk ogfugl tas spesielt godt opp i barnets tarm. Fra barnet er ett år kan det begynne å spise samme kost som familien. – Det er viktig å innarbeide gode matvaner fra barnet er lite, opplyser Hay. Med små barn i kosten er det en ekstra god grunn for hele familien til å ha et sunt kosthold. La måltidene inneholde grove kornprodukter, frukt og grønnsaker samt mer fisk, både fet og mager. – Magrere og litt mindre av rødt kjøtt og mere fugl, oppfordrer hun. I tillegg til jern er det ofte D-vitamin små barn får for lite av. Gi barnet tran fra det er fire uker gammelt, og start med 2,5 ml for så å øke mengden til 5 ml fra seks måneder av, råder Hay.

TIPS

Gi barna en sunn start
Det er ingen bestemt regel for hvilken mat du skal begynne å gi barnet ditt. Det kan være naturlig å begynne med tynn grøt, moset potet eller moste grønnsakersom kan blandes med morsmelk eller morsmelkerstatning. Om det blir grøt, potet- eller grønnsaksmos er opp til deg, men introduser bare én matvare av gangen. Nye enzymsystemer i barnets kropp skal settes i gang for å fordøye den faste føden.

Øk jernopptaket
Server grøten sammen med litt fruktjuice, nype-ekstrakt eller frukt som inneholder vitamin C, for eksempel kiwi. Vanlig appelsinjuice bør blandes ut med litt vann, fordi ufortynnet juice er for sterk for små mager. En faktor i kjøtt, fisk og fugl øker også opptaket av jern fra bl.a. kornprodukter når man spiser det i samme måltid, f.eks. kjøtt- eller fiskepålegg på grovt brød. En C-vitaminrik matvare som f.eks. moset frukt/bær eller juice/fruktsaft til brødmåltidet øker jernopptaket.


Varier kostholdet
Tilleggskosten skal etter hvert dekke større deler av barnets behov for energi og næringsstoffer. Hvis barnet ikke vil ha grøt, kan du gi jernrik middagsmat med kjøtt, og etter hvert biter av grovt brød med jernrikt pålegg. Velg grovest mulig brød med 75–100 prosent sammalt mel, og bruk pålegg som leverpostei, brunost tilsatt jern, makrell i tomat og magert kjøttpålegg. Litt mykt margarin på brødet.