– Det som er aller viktigst er at den som fører båten er klar i hodet. AV-OG-TIL har kommet fram til et anslag om at en av fire dødsulykker i fritidsbåt skjer i tilknytting til alkohol. Er du klar i hodet- er du klar for sjøen, sier Geir Giæver som er kommunikasjonssjef i Kongelig Norsk Båtforbund.

Forberedelser

Alle som er født etter 1980 og skal føre en fritidsbåter med lengde over åtte meter, eller med en motor som yter mer enn 25 hestekrefter, må ha båtførerbevis. 

– Vi anbefaler alle å ta båtførerprøven, også de som ikke er pålagt det. I løpet av båtførerprøven får du masse nyttig kunnskap som kommer til nytte som båtfører. Da lærer du litt om navigasjon, hva de forskjellige sjømerkene betyr og hvordan du bruker sjøkartet. Imidlertid er det du lærer når du tar båtførerbeviset bare litt av det du bør kunne før du legger ut på båttur. Du bør også trene på å bruke båten og lære deg hvordan den fungerer under ulike forhold og i ulike hastigheter, sier Giæver.

Skal man på langtur anbefales det at man planlegger turen i forkant.

– Skaff deg et sjøkart over det området dere skal på tur i og tenk igjennom hvilken rute dere skal ta. Så lenge sola skinner og dere har medvind er vanligvis båtlivet en ren glede, men hvis det blåser opp og blir ordentlig ruskevær kan det være smart å ha en plan B. For eksempel gå innaskjærs eller vite om en alternativ havn som dere kan legge til i, fortsetter han.

En sikker og riktig utstyrt båt

– Vi anbefaler også å bruke en av KNBFs besiktigselsesmann til å foreta  en sikkerhetsbesiktigelse  av båten din. Vi har 122 besiktigelsemenn i Norge  som kan gjøre jobben for deg til en billig penge. De sjekker ting som er viktige for sikkerheten og gjør at du kan føle deg tryggere. Hvis du også følger opp med årlig service på motoren er også sjansen mye større for at du får et problemfritt båthold, sier Giæver.

Ombord i båten skal det være redningsvester til alle. Hvis båten er kortere enn åtte meter holder det ikke at det er vest ombord, den skal brukes. Har du hund bør den også få vest. Hundevesten er gjerne utstyrt med et håndtak på ryggen, det gjør det enklere å få tak i hunden hvis den detter over bord, men det blir også enklere å løfte hunden ombord i båten med dette håndtaket.

– Hvis redningsvesten er oppblåsbar bør du sjekke at det er grønn farge på både utløser og gasspatron-feltet på utløsermekanismen før hver sesong. Fullstendig sjekk finnes på redningsselskapet.no. Du bør også teste redningsstigen, for det er mange som blir overrasket over hvor tungt det er å komme ombord hvis de detter uti. Det beste er å ha en redningstige  som er lett tilgjengelig fra sjøen.

– Gass er et annet viktig punkt. Hverken slanger eller selve gassflasken bør være for gamle og alle koblinger må være forsvarlig montert med riktig antall klemmer. Det finnes også sensorer som er koblet til en alarm og som varsler hvis det er gasslekkasje ombord, sier Giæver.

Dødmannsknapp bør man også ha. Tidligere var det vanlig med en lenke som var festet til håndleddet og motoren:

– Nå finnes det en automatisk dødmannsknapp som monteres i båten. På håndleddet har du noe som ligner et armbåndsur og stopper motoren etter to sekunder hvis den kommer under vann, det er en veldig god sikkerhet.

Alkohol og båtliv

Alkohol og båtliv er en dårlig kombinasjon. Selv om promillegrensen på sjøen er 0,8, er det aller beste å være totalavholdende mens man fører båt.

– Vi skal ikke ta bort gleden fra noen, og det er helt greit å ta en ankerdram, men du bør vente til du ligger trygt fortøyd i sikker havn. Båtlivet er helsebringende og en fin måte å senke pulsen på, men hvis du tenker igjennom sikkerheten og tar noen forholdsregler blir opplevelsen enda bedre. Et siste tips er å bli medlem i Redningsselskapet. Det kan jo hende at motoren stopper, eller at du får problemer. Med et medlemskap får du gratis hjelp på sjøen hvis uhellet er ute, avslutter Giæver.